Magtejek - Mogyorótej-mogyoróital recept!

Néhány hónapja, már minimális szinten fogyasztunk bolti tejet, házi tejet is körülbelül két hetente. A bolti feldolgozott tej sajnos már közel sem olyan mint amit valóban tejnek lehetne nevezni.



Tehát a bolti tej helyettesítésére először, különböző gabona és magtejeket választottam amik valóban kellemes ízűek és jól használhatóak voltak a mindennapokban, kávéba, sütibe, turmixba de sajnos az áruk igen magas. Egy liter közel 700-800 forint, ami két személyre 2 napig ha elég. Így jött az ötlet, hogy mi lenne ha én is készítenék magtejet.

Régebben már készítettem kókusztejet, ez nem is volt újdonság a számomra, de igazi finom, sűrű magtejet szerettem volna készíteni. Mandulából, mogyoróból vagy esetleg dióból.

Első választásom a mogyoróra esett, ennek kilója 2200 forint, ami közel 10 liter mogyorótejnek felel meg. 10 liter bolti mogyorótej-mandulatej közel 8000 forint, ami igen nagy árkülönbség.

Lehet valaki arra, gondol, hogy neki erre nincs ideje,megfelelő felszerelése, és lehet nem is olyan finom mint a boltban kapható.

A boltban kapható magtejek többsége, vízből, édesítőszerből, sóból, olajból és 1 % magból állnak, ami azért igen minimális mennyiség az árához képest.

A mi tejük ugye szintén vízből, mogyoróból (literenként 100 gramm), mézből, csipet sóból, egy evőkanál olajból áll.


Előző este egy adag mogyorót (és általában a legtöbb magot amiből tejet szeretnénk) áztassuk be, annyi vízbe, hogy ellepje. Pár óra vagy egy egész éjszaka múlva már készíthetjük is a mogyorós italunkat.

Ha sűrűbb krémesebb italt szeretnénk, akkor kevesebb ha hígabb tejet akkor pedig több vizet adjunk hozzá. Lehet szűrt, előzőleg forralt majd visszahűtött, buborékmentes ásványvizet, forrásvizet használni hozzá.

Én a közel 150 gramm mogyoróhoz kicsivel kevesebb mint egy liter vizet adtam, két evőkanál mézet, csipet sót, és egy evőkanál olíva olajat. Pár perc alatt leturmixoltam a színe tört fehér az állaga pedig sűrű és habos lett. Illata nagyon enyhe, az íze pedig nagyon kellemes, nem olyan édes mint a bolti, de lehet ízesíteni, vanília kivonattal, kakaóporral, különböző természetes édesítőszerekkel.



Egy szűrűn, vagy ruhán szűrjük meg a tejet. Aki szereti hagyhatja sűrűn is, de nekem más dolgom volt a megmaradt mogyorópéppel.


Hűtőben 4-5 napig eláll, ha penészedik vagy kellemetlen az illata akkor onnan tudhatjuk, hogy megromlott, nem savanyodik.


Mogyorótej recept:

150 gramm mogyoró 
1 liter tej
csipet só
ízlés szerint édesítőszer (datolya, méz, sztívia, xilit, nádcukor)
1 vőkanál olaj (mogyoró, olíva)

Laktózérzékenyeknek, gyerekeknek vagy egészségesen táplálkozóknak nagyszerű tejhelyettesítő. 

Használható sütikbe, pudingokba, kakaónak, turmixnak, teába, kávéba és persze lehet kísérletezni, hogy hol lehet még helyettesíteni :)



A megmaradt mogyorópépből egy csokis banános turmixot készítettem pillanatok alatt

2 evőkanál mogyorópép 
2 dl mogyorótej 
fél banán 
2 kk keserű kakaópor 
2kk méz 

Ebből egy sűrű turmix lesz, aminek nagyon kellemes csokoládés íze van

Következő magtejet mandulából készítem ennek kilója 3400 forint, aminek az ára literenként még mindig a fele mint a bolti mandulának!



2 megjegyzés:

  1. szia!a hozzávalóknál víz helyett véletlenül tejet írtál :)

    VálaszTörlés
  2. Szia,éppen most lett kész és isteni! Kókusz, dió,mák, mandulából már készítettem.Edesìtésnek datolyát rakok bele. Szerencsére a kertünkben van mogyoró, így még olcsóbban tudom elkészíteni!

    VálaszTörlés